Vi på Oneweb förundras ständigt över SEO branschens ovilja till att maximera användandet av strukturerad data (eng. markup).

Här har sökmotorerna (som alltid, så menar vi 90% google.se) kommit ut offentligt och bett om att vi ska skicka in mer information, på ett mer strukturerat sätt. De skriker, bönar och ber oss webbmasters att ge dem mer, så att de i sin tur kan visa relevanta resultat på ett rikt och engagerande sätt.

Här finns ett verktyg och en kanal som är nästintill gratis för tyngden (och så även hastigheten) av sidan, osynlig för användaren on-page, samt billig och busenkel att implementera.

Här finns tillräckligt med dokumentation att drunkna i många gånger om, via populära standarder såsom Schema.org och Open Graph Protocol.

Trots denna rika och lockande feature-set, så får strukturerad data extremt lite kärlek från SEO världen. Vi själva på Oneweb är värdelösa på att ta oss tid för att skriva en datarik markup. Under senare tid har vi arbetat nära tillsammans med en duktig SEO skribent och copywriter, Sebastian Liljegren – och han, precis som oss är dålig på att utnyttja markup för sina ändamål.

Sebastian driver en egen blogg där har promotar sitt varumärke genom att skriva fantastiskt komponerade off-page artiklar. Kvaliteten på det skrivna ordet och det som förmedlas är så bra att man bara vill gråta. Och markupen? Ja, den är tun och intetsägande, precis som hos oss. Hos tiotusentals andra kvalitetsbloggar i Sverige ser det faktiskt ännu värre ut: där är den obefintlig.

Personen Sebastian Liljegren

Låt oss titta närmare på ett specifikt schema, för att försöka förstå problemet bättre. Schema.org‘s Thing > Person objekt är en standard för att märka upp en person.

Sebastians huvudsakliga varumärke är hans namn. So much so att han använt sitt namn som domännamn: sebastianliljegren.se, för att hosta sin blogg: /blogg/. Naturligtvis ska Sebastian berätta om sin person till google.se, så att de i sin tur kan göra ett bra jobb att förmedla information om honom till de som söker med deras sökmotor. Detta har Sebastian också gjort. Sebastian har skrivit sitt Person objekt korrekt, enligt Schema.org specifikation.

Sebastian Liljegren, en Person
Sebastian Liljegren: Person, visualiserat med Googles verktyg Structured Data Testing Tool

Så, whats the problem?

Sebastian har skrivit enligt korrekt specifikation för schemat – bra. Sebastian har skrivit i json+ld – bra, google har offentligt bett oss göra detta, men det är inte nödvändigt såklart och in-line markup hade fungerat lika bra. Vad är då felet kan man undra?

Jo, vi känner att man som professionell och duktig SEO:are missar en enorm möjlighet här. Låt oss nu äntligen surfa över till Schema.org och titta på dokumentationen för objektet Person.

Enligt Schema.org så använder sig cirka 1 miljon hemsidor av strukturerad data enligt spec. för deras Person schema. 1 miljon – det är såklart en mycket liten droppe i internethavet – ja du inser kanske själv hur många fler hemsidor det finns som pratar om personer.

Bilden till vänsterovan (märk det responsiva ordetn bredvid: till vänsterovan – ett exempel på responsiv copywriting) är dokumentationen för objektet Person (1 sida av ca 10 visas i bilden). Den visar upp 54 egenskaper som man kan fylla i, som är unika för objektet i sig. Dokumentationen visar direkt efter det, ytterligare 12 egenskaper som Person ärver från Thing. 66 egenskaper kan Sebastian Liljegren fylla i för att berätta för google och välden om vem han är.

Sebastian har fyllt i 2 av dessa: url och name. What a way to show off your brand!

Och vad är lösningen?

  1. Läs dokumentationen
  2. Märk upp allt relevant

Svårare än så behöver det inte vara. OK, vi har arbetat med markup ett tag nu, så det går undan för oss. Vi skrev en ny markup för personen Sebastian Liljegren och tajmar resultat nedan från start till slut: 22 minuter.

{  
  "@context":"https://schema.org",
  "@type":"Person",
  "@id":"https://www.sebastianliljegren.se/#sebastian",
  "name":"Sebastian Liljegren",
  "url":"https://www.sebastianliljegren.se/",
  "jobTitle": "Skribent",
  "gender": "http://schema.org/Male",
  "description": "Sebastian Liljegren är en kreativ och driven frilansskribent, länkbyggare och översättare. Sebastian har ett genuint intresse för sökmotoroptimering och det skrivna språket, och anstränger sig till det yttersta för att skriva fängslande webbtexter. Med sin förståelse för modern SEO och sina kunskaper i märkspråket HTML, har han de verktyg som krävs för att skriva sökmotoroptimerade texter och formatera dessa utifrån beställarens behov.",
  "alternateName": "Sebbe",
  "additionalName": "Karl",
  "givenName": "Sebastian",
  "familyName": "Liljegren",
  "honorificPrefix": "Mr.",
  "honorificSuffix": "BsC",
  "nationality": "Swedish",
  "mainEntityOfPage": "https://www.sebastianliljegren.se/",
  "sameAs": "https://wikipedia.org/wiki/Sebastian-Liljegren",
  "image": "https://www.sebastianliljegren.se/wp-content/uploads/2018/05/frilansskribent-sebastian-liljegren-300x300.png",
  "birthDate": "1984",
  "birthPlace": "Stockholm, Sweden",
  "worksFor": {
    "@type": "Organization",
    "@id": "https://www.codegrown.se/#organization",
    "name": "Codegrown",
    "url": "https://www.codegrown.se/",
    "address": {
      "@type": "PostalAddress",
      "addressLocality": "Stockholm", 
      "postalCode": "11826",
      "streetAddress": "Fejkgatan 123"
    }
  },
  "sponsor": {
    "@type": "Organization",
    "@id": "https://www.iis.se/#organization",
    "name": "Internetstiftelsen i Sverige, IIS"
  },
  "brand": "Sebastian Liljegren: Frilandsskribent",
  "affiliation": "Uppsala Universitet",
  "colleague": [
    "https://www.codegrown.se/#linus",
    "https://www.codegrown.se/#anna"
  ],
  "parent": [
    "Pappa Liljegren",
    "Mamma Liljegren"
  ],
  "spouse": "Fru Liljegren",
  "sibling": "Syster Liljegren",
  "memberOf": "https://sv.wikipedia.org/wiki/10_000-metersklubben/",
  "knows": "https://neilpatel.com/#neil-patel",
  "owns": "Codegrown AB",
  "alumniOf": {
    "@type": "CollegeOrUniversity",
    "@id": "https://www.uu.se/#organisation",
    "name": "Uppsala Universitet",
    "url": "https://www.uu.se/",
    "sameAs": "https://sv.wikipedia.org/wiki/Uppsala_universitet"
  },
  "performerIn": {
    "name": "The Royal Institute of Medicine Annual Opera",
    "location": {
      "@type": "Place",
      "name": "Kopenhagen Operahouse",
      "address": {
        "@type": "PostalAddress",
        "addressLocality": "Kopenhagen",
        "postalCode": "10209",
        "streetAddress": "7 Operavej"
      }
    },
    "offers": {
      "name": "Commemorative Opera Ticket from 1995",
      "availability": "In Stock",
      "price": "995",
      "priceCurrency": "DKK",
      "validFrom": "2017-09-20",
      "url": "https://kopenhagenopera.com/shop/commemorative/opera-ticket-1995-mint-condition"
    },
    "startDate": "1995-02-18",
    "endDate": "1995-08-01",
    "description": "A comical opera in 4 acts depicting life in the Danish countryside",
    "image": "https://kopenhagenopera.com/archives/opera-opening-poster-1995.jpg",
    "performer": [
      "Austin Svenson",
      "Karima Anara",
      "Sebastian Liljegren"
    ]
  },
  "award": "Bäst Frilandsskribent inom SEO, 2018",
  "seeks": "Fame and fortune"
}
All information ovan är påhittad och har lagts till i ett illustrativt syfte, utan Sebastian Liljegrens tillåtelse eller vetskap.

Vi valde de 33 mest relevanta egenskaperna från de 66 tillgängliga. Ok, så vi hittar på mycket. Vi vet inte hur mycket Sebastian Liljegren vill dela med sig av, och vi vet inte heller vad hans mor heter, eller om han har medverkat i en opera. Men poängen vi vill förmedla hoppas vi här blir övertydlig.

Märk gärna hur vi använt oss av @id egenskapen för att +ld länka till data som är specat på annat håll. Tyvärr får vi hitte-på länka, då Uppsala Universitet tydligen inte strukturerat upp att de är en organisation, eller universitet och till och med för SEO kungen Niel Patel, som inte har märkt upp sig som en person, på sin personligt brandade multimiljonsida.

Sebastian Liljegren, en förbättrad Person
Sebastian Liljegren: en förbättrad Person: ny utökad markup delvis visualiserat med Googles verktyg Structured Data Testing Tool.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *