De som marknadsför sig i sökmotorer kan ibland delas upp i två läger. Den ena satsar huvudsakligen på SEO och på att synas i de organiska resultaten, medan andra satsar helhjärtat på Adwords och andra sökmotorers motsvarigheter. Visst det blir en slags genväg till att synas högt upp i resultaten – men så är det inte heller gratis.

Bud per klick

I Adwords sätter du ett bud per klick. Hur högt bud du behöver lägga för att synas på förstasidan styrs av konkurrensen på sökordet. Sökord inom väldigt konkurrensutsatta segment leder alltså till högre budpriser. Samma princip kan givetvis appliceras på SEO. För att synas i de nischer där många redan ägnar sig åt SEO krävs det att man lägger ned resurser.

Exempel

En sökning på ett ord relaterat till posters ger en träff på ett mycket stort företag i annonserna. Detta före andra aktörer, som till exempel Textart.se (som dyker upp lite längre ned i det organiska resultatet) som verkar förlita sig mer på organisk trafik. Företaget i fråga – som annonserar – dyker inte upp bland de första 100 träffarna organiskt.

Om det här är den bästa lösningen för det stora företaget finns det nog många som skulle argumentera emot. Det må gå snabbt att synas via Adwords, men på lång sikt blir SEO potentiellt betydligt mer kostnadseffektivt. Från de organiska resultaten betalar man ju som bekant inte per klick.

CTR

Hur många klick du får av andelen som söker varierar kraft beroende på position. I de organiska sökresultaten får du ungefär en femtedel av sökarna om du ligger på en förstaplats. Ligger du på en niondeplats får du endast en av 20.

När det kommer till Adwords kan en bra CTR anses vara ett par procent (även om det beror på väldigt många faktorer), och alltså långt ifrån de 20 % man ofta når med en förstaplats i de organiska resultaten.

Samtidigt finns det naturliga skäl till att CTR:en ofta är lägre i Adwords, trots att resultaten ligger före den organiska förstaplatsen. Diskrepansen mellan användarens sökning och en annons är ofta större (i och med att de flesta annonsörer inte gör en enskild annons för varje sökord) än i de organiska resultaten.

Många skulle argumentera för att en kombination av SEO och Adwords är det bästa – medan andra håller sig ifrån den ena och satsar helhjärtat på en av dem.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *