I denna artikel ska vi lyfta upp hur man kan jobba med konkurrenters varumärken för att få in trafik och visa ett förenklat exempel från jämförabillån.se

Tänk dig att du driver en låneförmedling och att du jobbar med SEO för att få in trafik till sidan. Även om du har en bättre tjänst, kanske lägre ränta osv än den största konkurrenten så kommer den största trafiken att gå till din konkurrent. Just på denna marknad är det en eller två jättar som dominerar. Fråga vem som helst på stan om de kan namnge låneförmedlare och de kommer till stor sannolikhet säga Lendo först.

Det betyder också att många söker på Google efter detta varumärke. Inte sällan i kombination med flera ord så som ”Är Lendo bra?” ”Lendo test” osv. Detta för att få veta vad andra tycker. De kanske till och med söker på ”Vad är Lendo?”

Detta vet deras konkurrenter vilket gör att många har skapat undersidor där de faktiskt presenterar sina konkurrenter. Under hösten 2017 låg till och med Advisa etta på Google när någon sökte på ”Vad är Lendo?”. Detta genom att ha en bra artikel som besvarade frågan. De som söker klickar på länken, läser på sidan och kanske genomför en låneansökan där – istället för hos Lendo. Smart?!

Exempel med billånen

På liknande sätt skapar jämförelsesidor trafik till sina sidor. Det kan exempelvis innebära att de har recensioner på Lendo, Advisa eller andra låneföretag som erbjuder billån. En recension om Lendo kommer därmed både ha orden Lendo och billån i sig. Inte helt oväntat kan Google tolka artikeln som att det handlar om billån hos Lendo. Dessutom är det ju en recension, ett test.

På detta sätt kan trafik dras till sidor trots att personen som satte sig och sökte på Google hade en annan intention med sin sökning. När man jobbar med SEO får man inte stirra sig blind på nyckelorden utan man bör även se vad andra rankar på och ranka på andra.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *